ایمنی کار با مواد شیمیایی در آزمایشگاه شیمی (4)
شیمی فیزیک پایه علم شیمی

 فنل

هشدارهاى حفاظتى

فنل خورنده چشم است. گردوغبار و محلول اين ماده مى تواند باعث تحريکات شديد و ماندگار در چشم از قبيل نابينائى شود.

فنول در اثر تماس با پوست، خورنده و سمى است . تماس پوستى و جذب پوستى در مواجهه هاى شغلى بسيار متداول است . تماس مکرربا محلولهاى رقيق اين ماده يا حتي تماس کوتاه با محلول غليظ اين ماده مى تواند براى سلامتى و زندگى خطرناک باشد . در ابتدا اگر از تماس جلوگيرى شود فنول سبب کرختى يا سوزش مى شود . بااينحال حتى تماس کوتاه مى تواند سبب سوختگى، تاول، صدمات ماندگار در پوست و قانقاريا شود . فنول در همة اشکال جامد، محلول و بخار  مى تواند سريعاً جذب بدن شود و اثرات خطرناکى ايجاد کند . علائم و نشانه هاى سميت با فنول شامل ضعف عضلات، لرزه، کاهش هماهنگى و تعادل، شوک، غش کردن ناگهانى، کما، بيهوشى، آسيب ارگانها و مرگ مى باشد.

فنول در اثر خوردن بسيار سمى است و مى تواند سريعاً سبب مرگ شود . کمترين حد کشنده اين ماده ١٤٠ ميلى گرم در کيلوگرم است.  فنول خورنده است و سبب تحريکات شديد، تورم، سوختگى و صدمه به دهان، گلو و شکم مى شود . خونريزى داخلى، استفر اغ، اسهال، کاهش فشار خون، شوک، غش کردن، کما و مرگ ممکن است پيش آيد.

فنول در هواى اتاق سريعاً به فرم بخار در نمى آيد . بنابراين، خطر حالت استنشاقى اين ماده بعيد بنظر مى رسد مگراينکه اين ماده حرارت ببيند . اطلاعاتى در مورد نحوه اثر اين ماده برروى انسانها در اختيار نمى باشد اما در مطالعات حيوانى مشخص شده اين ماده براى بينى، گلو وريه ها محرک است.

بخارات، مايع يا جامد قابل احتراق و سوزا. اين ماده با هوا يا در دماهاى بالاتراز ٧٩ درجه سانتيگراد قابليت انفجار دارد.

کمکهاى اوليه در تماس با فنل

سريعاً چشم هاى آلوده را با آب ولرم به مدت ٦٠ دقيقه به صورتيکه پلک ها باز است شستشو دهيد تا آلودگى برطرف شود . درصورتيکه محلول نمک طبيعى نرمال سالين وجود داشت سريعاً براى شستشو از آن استفاده شود . شستشو را قطع نکنيد . سريعاً به پزشک مراجعه شود.

از تماس مستقيم با اين ماده بپرهيزيد . براى برداشتن فنول از مناطق کوچک و کم بدن آلودگى را سريعاً و بطور مکرر توسط پنبه اى که در                   300- پلى اتيلن لايکول خيس خورده، تميز کرده و آلودگى را برداريد . سريعاً به پزشک مراجعه شود.

در بلعيدن فنل دهان مصدوم ا با آب بشوئيد . فرد را وادار به استفراغ نکنيد . به فرد مصدوم درصورت هوشيارى ٢٤٠ تا ٣٠٠ ميلى ليتر آب دهيد تا مواد داخل معده وى رقيق شود . اگر استفراغ بطور طبيعى رخ داد، مجدد به وى آب دهيد . اگر تنفس فرد قطع شده بود توسط افراد آموزش ديده به وى تنفس مصنوعي دهيد

بنزن

 هشدارهاى حفاظتى

بخارات اين ماده مى تواند سبب تحريک در چشم شده ولى صدمه جدى نمى زند.

تماسهاى طولانى مدت ومکرر با اين حلال


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:




تاریخ: 19 / 8 / 1391برچسب:,
ارسال توسط حنانه موسوی نیک